Kruisen , mollen en herstellingstekens kunnen op verschillende manieren in muziek voorkomen:
Als vaste voortekens bij een (gedeelte van) een melodie. Deze tekens gelden voor de hele verdere melodie, tot een eventuele toonsoortwisseling. Kruisen en mollen als voortekens zijn direct gekoppeld aan de toonsoort.
Bij een toonsoortwisseling kunnen ook herstellingstekens genoteerd worden; bij wissel van Cm naar C worden 3 herstellingstekens genoteerd.
Als toevallige verhoging of verlaging. (In te voeren met <+> en <->) Niet laddereigen noten krijgen een kruis, mol of herstellingsteken, afhankelijk van de toonsoort. De noot G#/Ab wordt in de toonsoort Am veel vaker als G# genoteerd, terwijl deze in Gm als Ab genoteerd wordt; iedere toon heeft in een toonsoort een voorkeurnotatie of spelling. Van deze voorkeurnotatie kun je afwijken door gebruik te maken van enharmonische verwisseling; je geeft MusiCAD de instructie dat een noot "op de andere manier" genoteerd moet worden. Enharmonische verwisseling geef je aan met <x>. Denk er wel aan de juiste toonsoort op te geven alvorens met enharmonische verwisseling te gaan werken.....
Als waarschuwing; soms worden kruisen, mollen of herstellingstekens ten overvloede (ze staan immers al vooraan de balk) bij een noot geplaatst om vergissingen te voorkomen. Waarschuwingstekens geef je aan met <shift-W>. In MusiCAD gelden toevallige verhogingen/verlagingen voor alle octaven. Het is daarom soms nodig extra waarschuwingstekens te plaatsen. Bij het overbinden van noten over een maatstreep heen, met toevallige verhoging/verlaging, is het niet gebruikelijk om de verhoging/verlaging bij de eerste noot van de nieuwe maat ook te noteren. MusiCAD doet dit echter wel. Met <shift-W> kun je zo'n (overbodige) kruis, mol of herstellingsteken onderdrukken. Zie ook het nootkenmerken-menu.
Behalve 'gewone' kruisen en mollen kunnen er nog dubbelkruisen en dubbelmollen voorkomen. Een toevallige verhoging van de noot fis in de toonsoort C# hoort meestal fisis (F##) te heten en met een dubbelkruis genoteerd te worden. Zo kan iedere noot (behalve de G#/Ab) op drie manieren 'gespeld' worden: c = bis = deses, cis = des = bisis enz. Met behulp van het voortekenmenu onder de dubbelmol kun je zo'n alternatieve enharmonisatie makkelijk doorvoeren.
Een vreemde eend in deze bijt zijn kwarttoon verhogingen en verlagingen.
Zie ook: